التصنيفات
افيون الشعوب

ايه الحاجة اللي المش مسلمين بيشوفوها في دينا

نسخة الدين إلي إحنا نقصده، غير نسخة الدين إلي خلِّتهم يدخلوه

ايه الحاجة اللي المش مسلمين بيشوفوها في دينا يخليهم اول ما يسلموا يحبوا الدين واحنا اللي تتأثر بتدينهم وحتي اما بيقراوا القران بيبقوا مستشعرين بيه اكتر؟ ليه احنا مش كده وازاي نبقى زيهم؟

 مرة زمان أحد أصدقائي قالي إنه بيحب آيه “أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ” في سورة سبأ. وقبل ما يقولي سبب حبه ليها استغربت اختياره لإن فهمي للآيه كان إنها عن سيدنا داوود، إلي كان بيصنع الدروع الحديدية التي تسبغ لابسها بمعنى تغطيه، لكني مش عارف إيه الشيء اللافت لنظره فيها، خلاف الآيات الشهيرة التانية المحببة لغالب الناس، زي آيات الرحمة الإلهية مثلًا.


صاحبي دا محب لفنون الأدب والكتابة، وحكالي إن سرد القصة، بمعنى حكيها، مشابه في صورته المجازية لعملية طرق وتشكيل الحديد لعمل درع منه، خصوصًا مع فعل الأمر “قدِر” الموحية بإن الأمر محتاج تقدير وفن.


طبعًا تشابه سرد الحديد المقصود في الآيه، وسرد القصة، تشابه ظاهري غير مقصود لتفسير الآيه، ولكنه كان لافت النظر لصديقي، ودا خلاه يحب الآيه، مما إنتقل ليا وخلاني كل مرة أسمع الآيه أفتكره.


أعتقد إننا كلنا بلا استثناء نعاني من متلازمة (تذكر حاجات بسبب حاجات) فيما يتعلق بالدِّين والقرآن. من أول ما كنّا في ابتدائي بنغش آيات القرآن علشان ننجح في إمتحان الدين الي درجاته لا تضاف للمجموع، مرورًا بخطباء الجمعة قليلي العلم الي بيستخدموا آيات في غير محلها، علشان يقنعوا الناس إن الي بيسمع أغاني هيموت في حادثة على الصحراوي، نهاية باستخدام الدين لأغراض سياسية بحتة.


الواقع الحزين هو إن نسخة الدين عند أغلبنا مخلوطة تمامًا برأي وهوى وفلسفة ناقله إلينا، وتمييز الحقيقي من المدسوس أصبح شيء شديد الصعوبة.


لكن في حالة شخص غربي، لم يتم تشويه وعيه بأي شيء مما سبق، فهو بيسمع عن الدين بلغة تانية وبشكل بسيط، وبالأخذ في الاعتبار إنه مش مجبر على قبول أي هراء، فهو لا يقبل بأي تفسير ساذج يعرض عليه، زي ما بنعمل أحنا علشان نسكت أي حد عنده تساؤلات مشروعة.


النتيجة هي إن إيمانهم في الغالب بيكون أقوى وغير ملوث. وفي النهاية إحنا إتعودنا نتأثر بأي حد فاتح البشرة أشقر الشعر، فلما يدخلوا دينا، بنعتبر بشكل ساذج إن دا نصر للدين، في حين إن نسخة الدين إلي إحنا نقصده، غير نسخة الدين إلي خلِّتهم يدخلوه

https://ask.fm/FariedOmarah/answers/144890466137