لما تكون محتار في قرار
في نوعين من الاختيارات
في قرار ينفع تاخده وينفع ترجع فيه .. وفيه قرار لو مأخدتوش دلوقتي ..مش هاينفع تعمل حاجة فيه
زي مثلا لو جايلك فرصة شغل .. انت ممكن تقبلها حتي ولو هي مش مناسبة قوي بالنسبالك .. وبعدين تجرب شوية وبعدين ترفضها
لكن لو مقبلتش بيها دلوقتي .. خلاص ..مش هاتقدر ترجع تجرب تاني
احنا متعودناش علي مفهوم ثمن الغلطة
احنا اتعودنا اننا دايما “نعمل الصح” .. ولما كنا بنغلط كنا بنتعاقب .. مع ان الطبيعي وانت بتعمل اي حاجة بتغلط فيها ..او بمعني اصح انت بتجرب لحد ما تتقنها .. لكن فكرة تكرار العقاب خلتنا دايما بنفكر بشكل انك تعمل الصح .. و من اول مرة … ودا اصلا اكبر غلط .