ما فيش علاقة بين السعي والرزق – لكنّك مأمور بالسعي وخلاص – مأمور بيه عشان مأمور بيه – ولو ما سعيتش يبقى حرام عليك عشان خالفت الأمر ده – وهيجيلك رزقك بردو
ربّنا سبحانه وتعالى بيرزقك عشان هوّا ربّك – حتّى لو كنت انتا مش معترف بيه إنّه إلهك
فيه فرق بين الإله والربّ
الإله هو المستحقّ للعبادة
لكن الربّ هو المتكفّل برزق عباده
ف ربّنا سبحانه وتعالى هو ربّ كلّ المخلوقات – ف هو سبحانه وتعالى متكفّل برزقهم جميعا – حتّى غير المؤمنين بيه كإله ليهم – دي حاجة ودي حاجة
ف ربّنا سبحانه وتعالى تكفّل لك برزقك حتّى لو لم تسعى – هيرزقك سبحانه وتعالى
وانتا مأمور بالسعي – ما تعرفش السعي ده هيفيد مين – إسعى وخلاص تنفيذا للأمر